Działania CSR kluczem do sukcesu
Działania CSR kluczem do sukcesu?
Aby przedsiębiorstwa mogły się rozwijać i zwiększać zakres swojej oferty, powinny inwestować nie tylko w działania, które przynoszą zyski, ale także w te obszary, które zaspokajają potrzeby społeczne, a dodatkowo mogą poprawić wizerunek firmy i przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Celem każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości, jest osiąganie jak największych zysków. W ostatnim czasie zaczęła pojawiać się jednak tendencja rozwijania również innych obszarów, nie tylko biznesowych. Zaczęto bowiem dostrzegać korzyści płynące z takich działań, dlatego też wartość pozafinansowa staje się obecnie istotnym czynnikiem tworzenia misji i wizji firmy.
Mowa tutaj o przedsięwzięciach, które w określonym stopniu zaspokajają potrzeby społeczne. Obecnie taka postawa nastawiona jest na prospołeczne działania, służące dobru ogółu, zarówno w kontekście ekonomicznym, etycznym i ekologicznym, jak i w kontaktach z otoczeniem. Dlatego, zachowanie to zostało nazwane - społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. CSR- Corporate Social Responsibility). W praktyce oznacza to działania takie jak: kampanie społeczne, akcje charytatywne, wolontariat pracowniczy czy sponsoring wydarzeń kulturalnych.
Korzyści płynące z działań CSR
Firma, która w sposób przemyślany zaplanuje swoje cele strategiczne związane z koncepcją CSR i zacznie je konsekwentnie realizować, może liczyć na wiele korzyści. Wśród nich warto wymienić:
- zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientację na długotrwały i stabilny wzrost zysków
- poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa
- poprawę wizerunku firmy i jej dobrą reputację
- przyjazne nastawienie społeczeństwa do firmy
- wzrost sprzedaży i lojalności konsumentów
- większą lojalność, motywację i satysfakcję pracowników
- pozytywne postrzeganie w oczach potencjalnych kandydatów do pracy
- przychylność władz lokalnych
- zbudowanie opartej na współpracy i wysokich standardach etycznych kultury organizacyjnej
Jednak, zanim firma zacznie planowanie i wdrażanie działań CSR, ważne jest, aby jasno określić wizję i misję przedsiębiorstwa, tak aby powstałe działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu były z nimi spójne oraz nawiązywały do tego, w czym dana firma się specjalizuje. Strategia CSR powinna być naturalną kontynuacją najważniejszych wartości, jakimi przedsiębiorstwo kieruje się na co dzień. Dzięki temu zwiększy się wiarygodność marki na zewnątrz, a potencjalni klienci pozytywniej spojrzą na podmiot działający na rzecz innych i nie kierujący się tylko korzyściami materialnymi.
Działania CSR są bardzo szybko rozwijającym się narzędziem PR, które pozwala pokazać firmę z innej strony, tej mniej biznesowej. Bardziej opierającej się na działaniach na rzecz dobra ogółu. Jeśli będą prowadzone w sposób przemyślany, CSR stanie się wizytówką i elementem przyczyniającym się do rozwoju każdej firmy.
0
Pozostaw komentarz