Strategia pokonuje kryzys
Strategia marketingowa sposobem na pokonanie kryzysu w firmie.
Każda firma, niezależnie od wielkości, powinna być przygotowana na trudne sytuacje, ponieważ nie wszystkie zdarzenia będzie w stanie przewidzieć z wyprzedzeniem. Jeśli jednak przedsiębiorstwo posiada strategię marketingową, to krok po kroku pokaże ona, jak postępować, gdy pojawi się kryzys.
Najtrudniejszą sytuacją, którą należy wyróżnić, jest kryzys będący skutkiem problemów ekonomicznych, np.: braku płynności finansowej, zadłużenia firmy czy inflacji. Z takimi problemami spotyka się co jakiś czas każdy przedsiębiorca i jeśli nie posiada strategii marketingowej, to nie jest w stanie poradzić sobie z powyższymi sytuacjami w taki sposób, aby nie ucierpiał na tym jego biznes.
Zbyt późna reakcja lub szybka i nieprzemyślana decyzja może bowiem spowodować więcej szkody niż pożytku.
Kolejny kryzys, który często przyczynia się do upadku firmy, to ten występujący na płaszczyźnie technologicznej (np. szkodliwy wpływ produktu na zdrowie, błędy w procesie produkcji skutkujące zanieczyszczeniem środowiska, etc).
Na kolejnych miejscach możemy wyróżnić także:
- kryzys spowodowany złymi założeniami marketingowymi firmy (polityka cenowa, promocyjna, nieetyczna reklama, kampania obrażająca czyjeś uczucia),
- kryzys informacyjny (plotki, pogłoski, informacje wyjęte z kontekstu, nieprzychylne artykuły i komentarze),
- kryzys spowodowany nieszczęśliwym wypadkiem,
- konflikt z prawem pracodawcy bądź pracowników,
- trudne sytuacje wewnętrzne (zwolnienia, strajki, dyskryminacja pracowników, mobbing).
Każde z wymienionych zdarzeń może zostać opanowane, gdy posiadamy gotowy scenariusz antykryzysowy, czyli plan postępowania, który należy wdrożyć w trudnych dla firmy sytuacjach. W ciężkich chwilach z powodu nadmiernego stresu nie myślimy logicznie, kierują nami emocje. Właśnie wtedy możemy zastosować gotowe narzędzia, które przyniosą pozytywne rozwiązanie. Scenariusz antykryzysowy szczególnie przydaje się w pierwszej fazie problemów, gdy presja z powodu danego zdarzenia jest największa i paraliżuje pracę przedsiębiorstwa. Wtedy też bez planu działania popełnianych jest najwięcej błędów. Można jednak ich uniknąć, mając opracowaną strategię antykryzysową.
Przemyślana strategia
Odpowiednie przygotowanie do sytuacji kryzysowej pozwoli firmie szybko zareagować, a zastosowane narzędzia wzmocnią wizerunek przedsiębiorstwa na rynku. Jak wynika z badań, udaje się to jednak tylko 15% firm, gdyż większość w ogóle nie tworzy scenariuszy antykryzysowych. Przeprowadzanie cyklicznych badań rynku i zmieniających się oczekiwań odbiorców, pozwoli skalkulować szanse, ale także wskazać zagrożenia. Jeśli na wczesnym etapie działalności przedsiębiorstwa zdefiniujemy, jakie rodzaje kryzysu mogą go dotknąć, wtedy żadne zdarzenie nie będzie zaskoczeniem, a firma zareaguje w sposób przemyślany i szybki. Z tego powodu należy stale obserwować sytuację rynkową, konkurencję i rozpoznawać potencjalne zagrożenia.
Jeśli Twoja firma nie posiada jeszcze strategii antykryzysowej, skontaktuj się z naszym specjalistą, chętnie doradzimy Ci w tym zakresie bądź opracujemy dla Ciebie gotowe rozwiązania.
0
Pozostaw komentarz